fredag 29 maj 2009

Socialdemokraterna smutskastar inför EU-valet

I radioreklam inför EU-valet går socialdemokraterna fram med ren smutskastning mot bland andra moderaterna. Mona Sahlin gjorde ett stort nummer av att den politiska tv-reklamen skulle vara skadlig för demokratin. Man hade nämligen tyckt sig se att TV-reklamen i andra länder, framförallt USA, ofta var så kallad ”negative campaigning”. Med den förklaringen avstod S ifrån att satsa på TV-reklam.

Tre partier inklusive moderaterna kör reklaminslag på TV inför valet. Och inget av dessa inslag har någon negativ klang mot något annat parti utan handlar istället om vad det egna partiet vill göra i Europaparlamentet.

Politisk pajkastning eller smutskastning är kanske skadligt för demokrati och den goda tonen som präglar svensk debatt. Men på vilket sätt är inte ”negative campaigning” skadligt för demokratin när så sker i radion och avsändaren är socialdemokraterna kan man fråga sig?

Moderaternas TV-reklam inför Europavalet andas framtidstro och har en positiv ansats. Se själva:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar