fredag 4 september 2009

Hearing om EU:s transportpolitik efter 2010

Igår var jag på en intressant hearing på Näringsdepartementet som var baserad på EU-kommissionens meddelande "Hållbara framtida transporter: ett integrerat, teknikstyrt och användarvänligt transportsystem."

Det är på det stora hela glädjande att regeringen har ett tydligt fokus på transportfrågorna. Ordförandeskapet är viktigt och grunden läggs nu för EU:s transportpolitik efter 2010. I de strategiska transportfrågorna är det som i många andra fall viktigt med ett samlat svenskt agerande.

Som vanligt heter framgångsreceptet samarbete. Trafikslag, länder, aktörer och system måste kunna samarbeta och samverka. Det är så vi verkligen skapar effektiva och klimatvänliga transporter. Men det tål att nämnas att Sverige är ett synnerligen lastbilsberoende land. Även om stora vinster för både miljö och klimat kan göras genom ökad samordning mellan olika transportslag kommer vi inte ifrån det faktum att andra transportslag i många sammanhang inte kan vara ett alternativ. Och alldeles oavsett så kommer lastbilen alltid in någonstans i transportkedjan, så är det bara. Tågen kör inte hela vägen fram till ICA-butikens lastbrygga och båtarna lägger inte till utanför Clas Ohlsons lager. Dessutom är Sverige ledande inom lastbilstillverkningen, även om hemmamarknaden är förhållandevis liten jämfört med den globala.

I den framtida transportpolitiken är det också viktigt att se till stadsmiljön och de utmaningar som kommer där finns. Exempelvis blir befolkningen i Europa allt äldre och samtidigt väljer många stadsbor bort bilen som transportmedel av olika skäl. Då måste kollektivtrafiken vara byggd för att klara av det ökade trycket som ett ökat antal resenärer kräver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar